Szukaj

Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /home/loksklep/domains/mazowszelok.pl/public_html/modules/mod_fje_likebox/mod_fje_likebox.php on line 18

Statistics - Statystyka

Użytkowników:
3444
Artykułów:
2063
Odsłon artykułów:
10959658

Odwiedza nas

Odwiedza nas 568 gości oraz 0 użytkowników.

Liga Obrony Kraju - Organizacja Pożytku Publicznego - KRS 0000086818

Mały Modelarz 7-8-9/2014

mm 7 8 9 2014

• Mały Modelarz nr 7-8-9 / 2014 •

PL ISSN-0137-833X Nr ind. 365106

Numer Mały Modelarz 7-8-9 / 2014
z modelem szwedzkiego okrętu wojennego
„VASA”

Mały  Modelarz 7-8-9/ 2014 jest dostępny:
w Redakcji 15.11.2018 r.
 • w salonach EMPiK 19.11.2018 r.

• Skala 1:100
• Opracowanie modelu - Lech Zuzański
• Rysunek barwny okładki - Paweł Mularczyk
• Cena 45,00 PLN

Zamówienia można składać w siedzibie redakcji oraz w e-Sklepie

tel. 22 849-86-27
e-mail: modelarz.redakcja(at)o2.pl
url Pełna oferta „Małego Modelarza” w naszym e-Sklepie
   
  Redakcja
 
Szwedzki okręt wojenny
„VASA”

 
mm 7 8 9 2014 vaza
 
   Budowa królewskiego okrętu „Vasa” w stoczni Blasieholmen trwała trzy lata, ukończona została wiosną 1628 r. Najwspanialszy dotychczas szwedzki okręt wojenny z woli Gustawa Adolfa II obok respektu miał budzić podziw. Wyposażony w 68 dział na trzech pokładach imponował niezliczoną ilością rzeźb, olśniewał złotem i żywymi barwami. Przeznaczony byt dla długo przygotowywanej z wielkim obciążeniem dla skarbu państwa ofensywy na Polskę. Miał się przyczynić do dominacji Szwedów na Bałtyku.
   Zatonął zaledwie po kilku miesiącach od zbudowania - 10 sierpnia 1628 r. na oczach tłumów podczas próby wypłynięcia w pierwszy rejs. Po postawieniu pierwszych czterech z dziesięciu żagli podmuch wiatru przechylił okręt na tyle mocno, że zaczął nabierać wody. W krótkim czasie znalazł się na dnie wraz z częścią załogi. Katastrofa, jak to zwykle bywa, była splotem wielu niekorzystnych wydarzeń. W tym przypadku główną przyczyną był brak stateczności okrętu. Śledztwo wykazało, że na niewłaściwe proporcje kadłuba wpływ miały wymagania króla. Sprawiły, że kadłub był za długi, za wąski i za wysoki. Niewłaściwe proporcje spowodowały, że środek ciężkości znajdował się zbyt wysoko, a podstawa była zbyt wąska. Katastrofa „Vasy" uświadomiła rolę i znaczenie dokumentacji technicznej i przyspieszyła rozwój tej dziedziny.
   Wrak „Vasy” spoczywający na głębokości 36 m odnalazł w 1956 r. archeolog amator Anders Franzén. Dokonał tego dzięki kilkunasto-miesięcznemu badaniu dokumentów sprzed 330 lat oraz skrupulatnemu przeszukaniu dna w porcie. Wiosną 1957 r. postanowiono powołać komitet do spraw wydobycia „Vasy". Wydobycie wraku było przedsięwzięciem bez precedensu, równie skomplikowanym co i kosztownym. Zdecydowano się wydrążyć pod dnem statku sześć tuneli, przeciągnięto przez nie stalowe liny, za pomocą których dwa pontony metodą wypornościową 24 kwietnia 1961 r. wydobyły wrak na powierzchnię wody. Wydarzeniu temu podobnie jak kiedyś wodowaniu towarzyszyły tłumy. Relacjonowali je dziennikarze niemalże z całego świata. W trakcie prac wydobywczych w okręcie i na dnie wokół niego znaleziono ponad 14 tysięcy przedmiotów, w tym ponad 700 rzeźb oraz sześć zapasowych żagli. Wszystko zostało zinwentaryzowane i poddane konserwacji. „Vasa” stał się pierwszym odnalezionym i wydobytym siedemnastowiecznym okrętem. Jako jedyny znany przedstawiciel swojej epoki przyczynił się do poszerzenia wiedzy dotyczącej historii żeglugi. Stał się bezcennym źródłem wiedzy dla historyków budownictwa okrętowego. Może także zainteresować historyków sztuki, socjologów, antropologów, numizmatyków i naukowców wielu innych specjalności. W 1990 r. na wyspie Djurgśrden w Sztokholmie postanowiono stworzyć muzeum, które stało się dumą Szwecji i jedną z najbardziej popularnych atrakcji turystycznych świata.
 
Dane taktyczno-techniczne
  - 1:33
Długość całkowita - 69 mm (z bukszprytem)
Długość kadłuba - 61 m
Szerokość maksymalna - 11,7 m
Zanurzenie - 4,8 m
Wyporność - 1210 t
     
Żaglowiec wyposażony został - w 68 dział
Pokład górny - 16 dział
Pokłady dolne dwa razy - po 24 działa
Pawęź rufowa - 4 działa
Załoga - 437 marynarzy
     
Model opracowano w skali 1:100
     

powrot

 

Copyright © 2014. SatAudio.