Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Statistics - Statystyka

Użytkowników:
3349
Artykułów:
2009
Zakładek:
22
Odsłon artykułów:
9627539

Odwiedza nas

Odwiedza nas 354 gości oraz 0 użytkowników.

 
11listopada1918
 

Liga Obrony Kraju - Organizacja Pożytku Publicznego - KRS 0000086818

Wręgi cięte laserowo do modelu Szwedzkiego okrętu wojennego "VASA"

     
 
Wręgi cięte laserowo do numeru 7-8-9 / 2014 „Małego Modelarza"

Szwedzki okręt wojenny „VASA”

• cena zestawu 60,00 PLN


Wręgi do kupienia w siedzibie redakcji oraz e-Sklepie

tel.  22 849 86 27
E- mail: modelarz.redakcja(at)o2.pl

Zapraszamy do naszego e-Sklepu

mm 7 8 9 2014w

   
Szwedzki okręt wojenny
„VASA”

 
mm 7 8 9 2014 vaza
 
   Budowa królewskiego okrętu „Vasa” w stoczni Blasieholmen trwała trzy lata, ukończona została wiosną 1628 r. Najwspanialszy dotychczas szwedzki okręt wojenny z woli Gustawa Adolfa II obok respektu miał budzić podziw. Wyposażony w 68 dział na trzech pokładach imponował niezliczoną ilością rzeźb, olśniewał złotem i żywymi barwami. Przeznaczony byt dla długo przygotowywanej z wielkim obciążeniem dla skarbu państwa ofensywy na Polskę. Miał się przyczynić do dominacji Szwedów na Bałtyku.
   Zatonął zaledwie po kilku miesiącach od zbudowania - 10 sierpnia 1628 r. na oczach tłumów podczas próby wypłynięcia w pierwszy rejs. Po postawieniu pierwszych czterech z dziesięciu żagli podmuch wiatru przechylił okręt na tyle mocno, że zaczął nabierać wody. W krótkim czasie znalazł się na dnie wraz z częścią załogi. Katastrofa, jak to zwykle bywa, była splotem wielu niekorzystnych wydarzeń. W tym przypadku główną przyczyną był brak stateczności okrętu. Śledztwo wykazało, że na niewłaściwe proporcje kadłuba wpływ miały wymagania króla. Sprawiły, że kadłub był za długi, za wąski i za wysoki. Niewłaściwe proporcje spowodowały, że środek ciężkości znajdował się zbyt wysoko, a podstawa była zbyt wąska. Katastrofa „Vasy" uświadomiła rolę i znaczenie dokumentacji technicznej i przyspieszyła rozwój tej dziedziny.
   Wrak „Vasy” spoczywający na głębokości 36 m odnalazł w 1956 r. archeolog amator Anders Franzén. Dokonał tego dzięki kilkunasto-miesięcznemu badaniu dokumentów sprzed 330 lat oraz skrupulatnemu przeszukaniu dna w porcie. Wiosną 1957 r. postanowiono powołać komitet do spraw wydobycia „Vasy". Wydobycie wraku było przedsięwzięciem bez precedensu, równie skomplikowanym co i kosztownym. Zdecydowano się wydrążyć pod dnem statku sześć tuneli, przeciągnięto przez nie stalowe liny, za pomocą których dwa pontony metodą wypornościową 24 kwietnia 1961 r. wydobyły wrak na powierzchnię wody. Wydarzeniu temu podobnie jak kiedyś wodowaniu towarzyszyły tłumy. Relacjonowali je dziennikarze niemalże z całego świata. W trakcie prac wydobywczych w okręcie i na dnie wokół niego znaleziono ponad 14 tysięcy przedmiotów, w tym ponad 700 rzeźb oraz sześć zapasowych żagli. Wszystko zostało zinwentaryzowane i poddane konserwacji. „Vasa” stał się pierwszym odnalezionym i wydobytym siedemnastowiecznym okrętem. Jako jedyny znany przedstawiciel swojej epoki przyczynił się do poszerzenia wiedzy dotyczącej historii żeglugi. Stał się bezcennym źródłem wiedzy dla historyków budownictwa okrętowego. Może także zainteresować historyków sztuki, socjologów, antropologów, numizmatyków i naukowców wielu innych specjalności. W 1990 r. na wyspie Djurgśrden w Sztokholmie postanowiono stworzyć muzeum, które stało się dumą Szwecji i jedną z najbardziej popularnych atrakcji turystycznych świata.
 
Dane taktyczno-techniczne
  - 1:33
Długość całkowita - 69 mm (z bukszprytem)
Długość kadłuba - 61 m
Szerokość maksymalna - 11,7 m
Zanurzenie - 4,8 m
Wyporność - 1210 t
     
Żaglowiec wyposażony został - w 68 dział
Pokład górny - 16 dział
Pokłady dolne dwa razy - po 24 działa
Pawęź rufowa - 4 działa
Załoga - 437 marynarzy
     
Model opracowano w skali 1:100
     
 
 powrot

free counters

Szukaj

logo_lacznosc_lok

pzrs

logo_pzk

wot pzk logo

logo_kzr_all logo cslii zagrze

logo_mon_1

herb_mazowsza_1

herb_wawa

logo_pttk_1

logo pzss

logo_wopr_1

logo_zhp_1

muzeum_pw   tow przyj warszawy   logo wp   Muzeum1944mini   muzeum mw
Muzeum
Powstania
Warszawskiego
1944
  Towarzystwo
Przyjaciół
Warszawy
  Wojsko Polskie   Łączność
w Powstaniu
Warszawski 1944
  Muzeum
Marynarki
Wojennej