Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Statistics - Statystyka

Użytkowników:
3349
Artykułów:
2009
Zakładek:
22
Odsłon artykułów:
9627618

Odwiedza nas

Odwiedza nas 407 gości oraz 0 użytkowników.

 
11listopada1918
 

Liga Obrony Kraju - Organizacja Pożytku Publicznego - KRS 0000086818

Mały Modelarz 4-5-6/2014

mm 4 5 6 2014

• Mały Modelarz nr 4-5-6 / 2014 •

PL ISSN-0137-833X Nr ind. 365106

Numer Mały Modelarz 4-5-6 / 2014
z modelem samolotu myśliwskiego
PZL P.11c

Mały  Modelarz 4-5-6/ 2014 jest w sprzedaży
w Warszawie dostępny 6.06.2018 r.
 • w całej Polsce 9.06.2018 r.

• Skala 1:33
• Opracowanie modelu - Paweł Mistewicz
• Rysunek barwny okładki - Paweł Mistewicz
• Cena 25,00 PLN

Zamówienia można składać w siedzibie redakcji oraz w e-Sklepie

tel. 22 849-86-27
e-Mail: modelarz.redakcja(at)o2.pl
url Pełna oferta „Małego Modelarza” w naszym e-Sklepie
   
  Redakcja
Samolot myśliwski
PZL P.11c
pzl p 11c 
   W 1928 roku nowo powstałe Państwowe Zakłady Lotnicze (PZL) postawiły sobie za zadanie opracowanie projektu nowoczesnego samolotu myśliwskiego.
  Autorem projektu został utalentowany, zaledwie 27-letni konstruktor inż. Zygmunt Puławski. Przy pracach projektowych młody konstruktor wykorzystał nowoczesny, francuski system nitowania Wibault (zakłady PZL zakupiły licencję na stosowanie tego systemu wiosną 1928 r.). Samolot Puławskiego charakteryzował się nowoczesną, całkowicie metalową konstrukcją oraz szeregiem nowatorskich rozwiązań technicznych. Jednym z nich był oryginalny płat załamany przy kadłubie do dołu (mewi kształt), opatentowany przez Puławskiego i stosowany później za granicą w wielu konstrukcjach tamtego czasu. Skrzydło Puławskiego znane jako „polski płat” rozsławiło na świecie zakłady PZL, co zresztą zaowocowało w przyszłości zamówieniami na samoloty i produkcję licencyjną. Samolot Puławskiego otrzymał oznaczenie PZL R1 i brał udział między innymi w Międzynarodowym Konkursie Płatowców myśliwskich w Bukareszcie wzbudzając niemałą sensację. Na bazie P1 Puławski opracował jeszcze udoskonalone wersje myśliwca - P.6, P.8 i budowany seryjnie P7a. W 1930 r. rozpoczął prace nad ulepszoną wersją myśliwca P6. Nowy samolot napędzany silnikiem „Mercury” miał otrzymać oznaczenie R11. Niestety, w marcu 1931 r. Puławski zginął w katastrofie lotniczej i prace nad R11 przejął inny, równie utalentowany konstruktor inż. Wsiewołod Jakimiuk.
   Pierwszą wersją seryjną „jedenastki” używaną w polskim lotnictwie był P11a. Później przyszła kolej na P11b (wersja eksportowa dla Rumunii) oraz P11c (opracowana na przełomie 1933 i 34 r). Produkcja seryjna samolotów P11 c zakończyła się na początku 1936 r. liczbą 175 maszyn. We wrześniu 1939 r. polscy piloci latający na samolotach typu R11 zestrzelili w sumie 141 niemieckich maszyn, co można uznać za duże osiągnięcie. Utracono w sumie 97 myśliwców własnych (z jednostek bojowych), a 39 ewakuowano (głównie do Rumunii).
   Do dziś zachował się jeden oryginalny egzemplarz samolotu PZL P.11c, który obecnie jest eksponatem Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
   Samolot PZL P.11c był jednomiejscowym, zastrzałowym górnopłatem o konstrukcji całkowicie metalowej i stałym podwoziu. Skrzydła o charakterystycznym „mewim” kształcie - dwudźwigarowe kryte blachą drobnofalistą. Jednostkę napędową stanowił 9-cylindrowy silnik gwiazdowy chłodzony powietrzem Bristol Mercury V-S2 o mocy nominalnej 490/560 KM. Uzbrojenie stałe samolotu tworzyły dwa karabiny maszynowe PWU wz.33 kal. 7,92 mm zabudowane w kadłubie. Niektóre maszyny posiadały dwa dodatkowe karabiny tego typu w skrzydłach. Ponadto część samolotów przystosowano do przenoszenia czterech bomb (o masie 12,5 kg każda) na podskrzydłowych wyrzutnikach.
 
Dane modelu
Skala - 1:33
Rozpiętość - 325 mm
Długość - 229 mm
Liczba części kartonowych
modelu w wersji podstawowej
- 248
Liczba części kartonowych
modelu w wersji waloryzowanej
- 295
Całkowita liczba części
kartonowych w opracowaniu
- 304
Liczba elementów
do samodzielnego wykonania
według szablonów
- 38 szt.
Dane techniczne samolotu
Rozpiętość - 10,72 m
Długość (bez sondy) - 7.55 m
Powierzchnia nośna - 17,9 m2
Masa własna - 1147,5 kg
Masa max. - 1650-1800 kg
Prędkość max. - 375 km/h
Pułap - 8040 m
Zasięg - 550 km
 
 powrot

free counters

Szukaj

logo_lacznosc_lok

pzrs

logo_pzk

wot pzk logo

logo_kzr_all logo cslii zagrze

logo_mon_1

herb_mazowsza_1

herb_wawa

logo_pttk_1

logo pzss

logo_wopr_1

logo_zhp_1

muzeum_pw   tow przyj warszawy   logo wp   Muzeum1944mini   muzeum mw
Muzeum
Powstania
Warszawskiego
1944
  Towarzystwo
Przyjaciół
Warszawy
  Wojsko Polskie   Łączność
w Powstaniu
Warszawski 1944
  Muzeum
Marynarki
Wojennej