Statistics - Statystyka

Odsłon artykułów:
10071000

Odwiedza nas

Odwiedza nas 641 gości oraz 0 użytkowników.

Wizyta polskich rezerwistów w Niemczech

Pięcioosobowa delegacja rezerwistów z województwa podkarpackiego pod przewodnictwem dyrektora Biura w R zeszowie ppłk (r) Jerzego Salamuchy złożyła oficjalną wizytę w Niemczech w okręgu Münster. We wtorek, 12 maja br., w godzinach popołudniowych delegacja dotarła do koszar – składu amunicji i materiałów wybuchowych w Wulfen, a przywitał ją szef organizacji niemieckich oficerów rezerwy ppłk Tilman Riemenschneider oraz kilkunastu członków klubu żołnierzy rezerwy Bundeswehry, w tym były dowódca składów w Wulfen ppłk R udolf Haller. Po przywitaniu zostaliśmy zaproszeni na spotkanie z wiceministrem Obrony Niemiec, który w tym dniu przebywał z roboczą wizytą w koszarach w Wulfen i wyraził chęć spotkania z polskimi oficerami i podoficerami rezerwy. Minister Markus Grubel wyraził zadowolenie z rozwijającej się dynamicznie współpracy pomiędzy niemieckimi i polskimi organizacjami żołnierzy rezerwy oraz nadzieję, że współpraca ta będzie źródłem przyjaźni i kontaktów osobistych w przyszłości. Wieczorem po wspólnym grillowaniu oglądaliśmy mecz Bayern kontra Barcelona. Polacy dopingowali Bayern, a Niemcy Barcelonę, w tych stronach bardzo nie lubią „złodziejskiego” klubu z Monachium.

czata 2015 01 28
Żołnierze rezerwy, członkowie Podkarpackiej LOK przed pomnikiem ku czci poległych spadochroniarzy w operacji Market Garden w Arnhem. Stoją od lewej: ppłk Jerzy Salamucha, ppłk Krzysztof Szczepanik, chorąży Bogusław Warchoł, porucznik Ryszard Szewczyk, plutonowy Aleksander Chwiej.

Drugi dzień wizyty rozpoczął się pobudką o godz. 5 rano, ponieważ w planie mieliśmy wyjazd do koszar w Kalkar oraz w C entrum Operacji Powietrznych NATO w Uedem, gdzie zastępcą dowódcy jest polski generał brygady Marek Sobiechowski. Tam uczestniczyliśmy w briefingu prowadzonym przez szefa G 2, którego celem było zapoznanie nas z zadaniami stojącymi przed CA OC, a potem była też okazja zapoznania się z centrum kierowania lotami NATO. Koszary w Kalkar są siedzibą JA PCC (Joint Air Power Competence Center), ciała doradczego dla wysokich dowódców NATO. Zadania JA PCC zostały przedstawione przez polskiego oficera, który pracuje w centrum jako jeden z zatrudnionych tu naukowców z wielu krajów NATO. JA PCC realizuje naukowe projekty, a jednym z nich jest obecnie projekt mobilnych baz lotniczych, w którym udział bierze Polska. Po obiedzie w koszarach w Kalkar delegacja udała się do Arnhem, na cmentarz żołnierzy poległych podczas operacji desantowej Market Garden, która rozpoczęła się 17 września 1944 r. i w której brała udział Polska Samodzielna Brygada Spadochronowa gen. Sosabowskiego. Po wizycie na cmentarzu zwiedziliśmy muzeum operacji Market Garden w Arnhem. Wieczorem wróciliśmy do koszar w Wulfen, miejsca naszego zakwaterowania, kończąc dzień wspólną kolacją z niemieckimi przyjaciółmi.

czata 2015 01 29a
Spotkanie z przewodniczącym Rady Miejskiej w Münster w sali ratusza miejskiego, w której został
podpisany w 1648 r. pokój westfalski kończący wojnę trzydziestoletnią
czata 2015 01 29b
Wizyta w Kalkar, gdzie ma siedzibę JAPCC (Joint Air Power Competence Center), centrum doradcze dla wysokich dowódców NATO
czata 2015 01 30
Wizyta na dachu największej elektrowni węglowej w Europie

Trzeciego dnia, 14 maja po śniadaniu razem z niemieckimi rezerwistami pojechaliśmy do Essen na zwiedzanie starej kopalni węgla kamiennego, która obecnie jest światowym zabytkiem architektury przemysłowej, wpisanym na listę UNESC O. Pobyt w zakładzie przemysłowym z początku XX w., jakim jest kopalnia w E ssen, jak również multimedialna prezentacja jej funkcjonowania uświadomiła nam jak ciężka i niebezpieczna była praca ludzi tam zatrudnionych, jeden z kolegów zacytował trafną przypowieść „Dzięki Ci Boże, że nie urodziłem się niewolnikiem, osłem i górnikiem”. Tego dnia po południu zostaliśmy przyjęci na zamku Lembeck przez jego właściciela, Grafa von Merveldt, który jest też oficerem rezerwy. Po zamku i ogrodach zamkowych oprowadzał nas Graf, a następnie zaprosił wszystkich na poczęstunek, osobiście serwując dania z grilla oraz znakomite niemieckie piwo. Spotkanie to zapadło wszystkim w pamięci i urzekła nas osobowość gospodarza zamku (urodzonego pod Oleśnicą). W dowód wdzięczności nasza delegacja przekazała Grafowi upominek w postaci kompletu filiżanek z różowej porcelany wykonanych ręcznie w zakładach w Ćmielowie zgodnie z technologią z XIX w.

Następnego dnia dowódca składów ppłk David Helm przedstawił krótką prezentację na temat obowiązków i zadań jednostki, którą dowodzi, po czym udaliśmy się na zwiedzanie zabytkowych śluz na rzekach i kanałach w zachodnich Niemczech. Goście mieli okazję zobaczyć dwie śluzy. Pierwsza pochodzi z przełomu XIX i XX w. (uroczyście otwierana przez cesarza Wilhelma), a druga z lat 60. XX w. Śluzy te po wypełnieniu wodą i wpłynięciu do nich statku były zamykane, a następnie platforma wraz ze statkiem była podnoszona na czterech potężnych śrubach na wyższy poziom. Obie obecnie są już nieczynne z powodu większych gabarytów statków. Ale zademonstrowano nam otwieranie wrót współczesnej potężnej śluzy wypełnionej wodą. Następnym punktem programu było zwiedzanie jednej z największych elektrowni węglowej w Europie, której budowę wstrzymano tymczasowo z uwagi na zmianę przepisów administracyjnych. Jak widać podobne problemy występują w różnych krajach Europy nie tylko u nas.

czata 2015 01 31
Gospodarze i goście podczas zwiedzania Münster

16 maja, ostatniego dnia wizyty zwiedzaliśmy ratusz w Münster wraz z historyczną salą, w której został podpisany negocjowany przez 5 lat pokój westfalski kończący wojnę 30‑letnią. Dla przypomnienia, wojna trwała od 23 maja 1618 r. do 24 października 1648 r. pomiędzy protestanckimi państwami Rzeszy Niemieckiej, wspomaganymi przez Danię, Szwecję, Zjednoczone Prowincje Niderlandów i Francję, a katolicką dynastią Habsburgów (Austria, Hiszpania). Naszym gospodarzem i przewodnikiem był przewodniczący Rady Miejskiej Münster. Następnie udaliśmy się na zwiedzanie miasta oraz jego zabytków, w tym późnoromańsko‑gotyckiej katedry Św. Pawła. W drodze powrotnej do Wulfen odwiedziliśmy Muzeum Rzymskie powstałe w miejscu historycznego, starego obozu wojskowego legionów. Można było zapoznać się z wyposażeniem wojskowym starożytnych Rzymian, ze sposobami organizacji działania wojska – legionów rzymskich oraz z codziennym życiem w tego typu obozie wojskowym.

Po powrocie odbyła się pożegnalna kolacja połączona z wręczeniem pamiątek oraz wspólnymi zdjęciami. Pozostajemy pod wrażeniem tak profesjonalnego, perfekcyjnego przygotowania i przeprowadzenia tej wizyty oraz osobistego zaangażowania gospodarzy. Z każdym dniem naszego pobytu zacieśniały się więzy przyjaźni, nawet bariera językowa ustąpiła całkowicie. Pragnąc kultywować i rozwijać wzajemne relacje zaproponowaliśmy niemieckim kolegom rewizytę zapraszając ich na spotkanie w przyszłym roku w nasze galicyjskie strony. Jednocześnie chcieliśmy podziękować płk. Zbigniewowi Galikowi, który zapoczątkował wiele lat temu wzajemną wymianę rezerwistów Polski i Niemiec. Dzięki niemu mogliśmy zrealizować tę niezapomnianą wizytę. Dzięki Pułkowniku! 17 maja po śniadaniu udaliśmy się w drogę powrotną do Polski.

por. (r) Ryszard Szewczyk

logo pzss

logo_wopr_1

logo_zhp_1

muzeum_pw   tow przyj warszawy   logo wp   Muzeum1944mini   muzeum mw