Szukaj

Odsłon artykułów:
14733668

Odwiedza nas

Odwiedza nas 27 gości oraz 0 użytkowników.

Liga Obrony Kraju - Organizacja Pożytku Publicznego - KRS 0000086818

Powiatowy Klub Młodzieżowy LOK „Kolska Starówka” na Lednicy

Powiatowy Klub Młodzieżowy LOK „Kolska Starówka” oraz Muzeum Technik Ceramicznych w Kole zorganizowały w sobotę 3 września br. wyprawę edukacyjną do Palatium Mieszka I i Dobrawy na Ostrów Lednicki z okazji 1050‑lecia Chrztu Polski. Udział w niej wzięło 20 osób związanych z organizatorami. Wyprawa na Lednicę kończyła wakacyjną akcję letnią dla dzieci i młodzieży, organizowaną wspólnie tego lata przez MTC i LOK w Kole.

czata 2016 06 20a
W Strzałkowie, pow. Słupca, grupa z Koła przy obelisku na dawnej granicy państw zaborczych carskiej Rosji i Prus
czata 2016 06 20b
A tu już na Ostrowie Lednickim przy postaciach pierwszych Piastów
czata 2016 06 21a
Ostrów Lednicki z naszą flagą klubową LOK na tle Palatium Mieszka I
czata 2016 06 21b
Uczestnicy wyprawy na Polach Lednicy, a w dali widoczna słynna „Ryba” dominikanina ojca Jana Góry

Z Koła grupa wyjechała autokarem ok. godz. 8 rano z parkingu sprzed starostwa, aby już po półtorej godziny jazdy zatrzymać się w okolicy Strzałkowa, na dawnej granicy państw zaborczych Prus i carskiej Rosji.

Przewodnikiem naszym na tej wyprawie oczywiście był dyrektor kolskiego muzeum Tomasz Nuszkiewicz. Z zaciekawieniem grupa wysłuchała opowieści pana Tomasza o tym miejscu. Kolejny przystanek to już Lednica i przeprawa promowa naszej grupy na Ostrów Lednicki. Tu, w grodzie obronnym pierwszych Piastów, spędziliśmy prawie dwie godziny zwiedzając odkrytą przez archeologów ponad tysiącletnią zabytkową siedzibę księcia Mieszka I jego żony Dobrawy oraz ich syna króla Bolesława Chrobrego. I ponownie dyrektor MTC w przekazaniu nam swojej wiedzy o tym miejscu był niezawodnym. Dziękujemy.

Jeszcze tylko zakupy pamiątek w przy muzealnym sklepiku, zwiedzenie wystawy w Muzeum Pierwszych Piastów, a także obejrzenie filmu o odkryciach archeologicznych na Ostrowie i w lednickim jeziorze i autokarem udaliśmy się w kierunku słynnej „Ryby” na Lednicy. Trafiliśmy tam na niebywałą uroczystość – „Ogólnopolskiego Spotkania Seniorów na Lednicy w 1050‑lecie Chrztu Polski”, z wystawionymi publicznie relikwiami św. Wojciecha i naszego św. Jana Pawła II. Spotkaliśmy tam również grupki pielgrzymów z naszego miasta. Oczywiście wszyscy obowiązkowo przeszliśmy pod „Rybą” i po krótkim odpoczynku udaliśmy się w kierunku Gniezna. A w Gnieźnie, również obowiązkowo zwiedzenie katedry oraz krótka modlitwa przy relikwiach św. Wojciecha. Na koniec McDonald’s. Do Koła dotarliśmy około godz. 18.

Każdy z uczestników wyprawy na Lednicę otrzymał od organizatorów okolicznościowy pamiątkowy dyplom. Grupa serdecznie dziękuje panu Tomaszowi Nuszkiewiczowi za przekazanie w sposób ciekawy wiedzy o miejscach, do których dotarliśmy, a pani radnej Rady Miejskiej w Kole Ewie Lewickiej za pomoc w organizacji tej wyprawy.

Tekst i zdjęcia: RYSZARD BORYSIEWICZ

logo pzss

logo_wopr_1

logo_zhp_1

Copyright © 2014. SatAudio.